Deze website maakt gebruik van bestanden (zoals cookies) en andere technologie. Door verder te surfen, stem je in met het gebruik hiervan.

Meester met rijksappel

De identificatie van het meesterteken is problematisch, want er zijn minstens twee edelsmedenfamilies te Antwerpen die een rijksappel als symbool gebruikten. Het merkteken op de kelk in de collectie van het OCMW (B502/14) is in elk geval identiek met het merk op een kelk uit de Sint-Pieterskerk te Turnhout, die op basis van de jaarletter B 1587-1588 gedateerd wordt. Deze laatste kelk werd onder voorbehoud toegeschreven aan Jeronimus II Mannacker (1521-1589). Zijn vader Jheronimus I Mannacker (1493-1553), zilversmid en graveur van de munt, hanteerde immers een rijksappel in schild als merkteken. Dit merk werd teruggevonden op het voorplat van een evangeliariumband in de Norbertijnerabdij van Tongerlo, dat op basis van archiefstukken als zijn werk geïdentificeerd kan worden. Gezien de latere datering van de kelk uit het OCMW kan de rijksappel in contour niet toegeschreven worden aan Jeronimus II Mannacker, die ijzersnijder bij de munt was en van wie geen enkele opdracht voor edelsmeedwerk bekend is. Ook Davidt I (° ca. 1611/1613-1668/1672), Josephus I (1643/1644-1720) en Joannes Josephus Hennekin (1689-1758) beeldden een rijksappel in hun merk af, maar zij komen chronologisch gezien niet in aanmerking. Van Steven Hennekin (° Mons ca. 1573), vader van David I Hennekin, die vanaf 1608 als zilversmid te Antwerpen vermeld wordt, is het meesterteken niet bekend. Hij kan in geen geval de kelk uit de Sint-Pieterskerk te Turnhout vervaardigd hebben.

Opmerking: Zie je een foutje? Of heb je extra informatie over dit object? Laat het ons weten!

  • Deel

Gerelateerde objecten