Hoe DIVA het levenslicht zag
DIVA brengt een prikkelende combinatie van authentieke objecten, wetenschappelijk onderzoek, historische context met ontspannende verhalen, meeslepende emoties en indrukwekkende ensceneringen.
In 2013 kocht de provincie Antwerpen de voormalige gebouwen van het Volkskunde- en Etnografiemuseum aan als locatie voor DIVA, het nieuwe museum in hartje Antwerpen dat het publiek wil laten proeven van fascinerende presentaties over edelsmeedkunst, juwelen en uiteraard diamant.
Naast vernieuwde aandacht voor ‘Het BriljAntwerps Verhaal’ dat jarenlang centraal stond in het provinciaal Diamantmuseum, put DIVA uit de kostbare collecties van het voormalig provinciaal Zilvermuseum, om zo het Briljantwerps Verhaal meer diepgang te geven.
DIVA's entourage dook in bibliotheken en archieven en consulteerde internationale historici en diamantexperten. Ze keken met een frisse en brede blik naar de collecties van de voormalige musea voor zilver en diamant van de Provincie Antwerpen. Dit met bijzondere aandacht voor Antwerpen en een menselijke nieuwsgierigheid naar persoonlijke verhalen. Zo kregen zes thema’s stilaan vorm in een tentoonstellingsparcours.
Partners
Om haar verhaal te kruiden, ging DIVA in zee met regisseur en scenarist Frank Van Laecke en zijn team. Zij riepen haar butler in het leven. Hij zal deuren openen en de bezoeker een blik in de wereld van DIVA gunnen door elk thema te introduceren. Daarnaast wekken fictieve verhalen veertien topstukken uit de collectie van DIVA opnieuw tot leven. Frank Van Laecke vermengt feit en fictie met een cocktail aan universele emoties. De bezoeker bepaalt zelf of hij waarheid en illusie van elkaar wil scheiden via diepere kennislagen die beschikbaar zijn dankzij verschillende multimediatoepassingen. Daarnaast zorgen een leger aan architecten, ingenieurs en aannemers voor de toegankelijkheid van DIVA’s uitvalsbasis. Interieurontwerper Gert Voorjans zal de bezoeker onderdompelen in een hedendaagse Wonderkamer vol curiosa, luxe en exotiek. Decorontwerpster Carla Jansen-Höfelt ontfermt zich over de overige vijf ruimtes met extra aandacht voor de schittering van diamant.