Deze website maakt gebruik van bestanden (zoals cookies) en andere technologie. Door verder te surfen, stem je in met het gebruik hiervan.

Foto: Dominique Provost
© Collectie Stad Antwerpen, DIVA  

Vorige afbeelding 1 / 7 Volgende

Foto: Dominique Provost
© Collectie Stad Antwerpen, DIVA  

Vorige afbeelding 2 / 7 Volgende

Foto: Dominique Provost
© Collectie Stad Antwerpen, DIVA  

Vorige afbeelding 3 / 7 Volgende

Foto: Dominique Provost
© Collectie Stad Antwerpen, DIVA  

Vorige afbeelding 4 / 7 Volgende

Foto: Dominique Provost
© Collectie Stad Antwerpen, DIVA  

Vorige afbeelding 5 / 7 Volgende

Foto: Dominique Provost
© Collectie Stad Antwerpen, DIVA  

Vorige afbeelding 6 / 7 Volgende

Foto: Dominique Provost
© Collectie Stad Antwerpen, DIVA  

Vorige afbeelding 7 / 7 Volgende

Het impressionante juweel is gemaakt van ivoren ringen met een gouden hoofd of masker waarin we Landuyts' stijl herkennen. De hanger is bezet met cabochons van amethist, granaat en kornalijn. De rode en oranje kleur van deze laatste twee stenen verwijzen naar bloed en vuur en zijn typisch voor zijn kleurenpalet. Net zoals bij verschillende van zijn andere kunstwerken spelen de ogen, die de toeschouwer viseren, een belangrijke rol en is de mond open en wat verstomd afgebeeld. Zowel wat materiaalgebruik betreft, als techniek en thematiek (masker, kruisvorm), is dit een representatief werk van Octave Landuyt dat zeer typisch is voor de jaren 1960-1970. Bijzonder aan dit juweel is dat het een uniek exemplaar betreft met een bijhorende gesigneerde doos uit brons waarop hij een gezicht met vogel schilderde in groene en blauwe bronsverf. Midden de jaren 1970 creëerde Landuyt een aantal gelijkaardige, gesigneerde juwelendozen waarvan de binnenkant steeds op maat van het verkochte juweel werd aangepast. Hij concipieerde de stuks als een totaalkunstwerk.