Deze website maakt gebruik van bestanden (zoals cookies) en andere technologie. Door verder te surfen, stem je in met het gebruik hiervan.

L. Vander Cruycen

Er zijn nauwelijks biografische gegevens bekend over deze juwelier. Vander Cruycen publiceert vanaf 1770 verschillende ontwerpen in Parijs, toen een internationaal gerenommeerd centrum voor juweelkunst. Via een ongedateerde prentenreeks weten we dat hij als juwelier ook in Brussel actief was. Verder kan uit de signaturen op de prenten afgeleid worden dat hij zowel de ontwerper als de graveur van de prenten was. In 1770 was hij in de Rue du Harlay in Parijs gevestigd. Tot op heden kunnen er geen bestaande juwelen met zekerheid toegeschreven worden aan L. Vander Cruycen. Als ontwerper was hij schatplichtig aan Jean Henri Prosper Pouget (†1769), die in 1762 met zijn Traité des pierres précieuses et de la manière de les employer en parure een internationaal gewaardeerd standaardwerk uitgaf.

 

Juweelontwerpen in de 18de eeuw

Hoe maakten zij het? Het ontwerp van een juweel start meestal op papier, met een idee en enkele lijnen. Tekeningen geven een beeld van de gedachtegang van een ontwerpproces. Historische ontwerptekeningen en ornamentprenten voor juwelen werden meestal op ware grootte of op schaal uitgevoerd, zodat ze meteen door juweliers konden uitgevoerd worden.

In de 18de eeuw gingen edelstenen en diamanten een meer prominente rol spelen in de juweelkunst.

De ontdekking van diamantmijnen in Brazilië zorgde voor een groter aanbod aan diamanten, en de gelijktijdige ontwikkeling van nieuwe en betere slijptechnieken voor een nooit geziene schittering van de stenen. Edelstenen zoals smaragd en topaas kwamen ook uit de mijnen van de Nieuwe Wereld. Het grotere aanbod aan diamanten en edelstenen vertaalde zich ook naar het grotere gebruik ervan in juwelen. Ook ontwerptekeningen en ornamentprenten voor juwelen uit de 18de eeuw tonen de liefde voor de stenen. In de ontwerpen is ook duidelijk de populariteit te zien van florale ontwerpen, strikken en girandoles van de 18de eeuw.

 

Ontwerptekeningen voor juwelen en accessoires

De unieke reeks ontwerptekeningen voor juwelen en accessoires werd aangekocht door het Fonds Léon Courtin-Marcelle Bouché, onder het erevoorzitterschap van het Fonds Helena Bussers, en door de Koning Boudewijnstichting in depot gegeven aan DIVA. De volledige reeks bestaat uit 23 tekeningen, circa 1770 gedateerd, en wordt toegeschreven aan L. Vander Cruycen. De tekeningen omvatten een brede waaier aan juwelen en accessoires, zoals een stomacher, takbroches, knopen, gespen, frames voor miniatuurportretten en oorhangers. Op elk blad zijn verschillende categorieën juwelen uitgewerkt, geordend in een decoratieve bladschikking. Het zijn lichte en open naturalistische ontwerpen met onder meer bloemen, bladeren, strikken en kwastjes. De ontwerpen zijn voor juwelen van uitzonderlijke kwaliteit, bedoeld voor de hoogste aristocratische en adellijke kringen. Er zijn in de Zuidelijke Nederlanden geen vergelijkbare tekeningen voor 18de-eeuwse juwelen bekend, wat deze reeks ontwerpen uiterst zeldzaam maakt.