Deze website maakt gebruik van bestanden (zoals cookies) en andere technologie. Door verder te surfen, stem je in met het gebruik hiervan.

Dominique Provost
©DIVA, Museum voor Edelsmeedkunst, Juwelen en Diamant Antwerpen  

Vorige afbeelding 1 / 2 Volgende

Dominique Provost
©DIVA, Museum voor Edelsmeedkunst, Juwelen en Diamant Antwerpen  

Vorige afbeelding 2 / 2 Volgende

Deze hanger is aan de voorzijde bezet met diamanten in Amsterdams roosslijpsel. Dit slijpsel is ouder dan de briljant en geeft minder schittering. Een Amsterdams roosslijpsel bestaat uit 24 driehoekige facetten waarvan zes facetten bovenaan in een punt samen komen. Onderaan is het slijpsel vlak. Het juweel had achteraan een doosje, maar het deksel is verdwenen. De achterzijde is versierd met bloemen en tulpen in email. Deze exotische bloemen uit het Ottomaanse rijk werden eind zestiende eeuw door de Vlaamse humanist Ogier van Busbeke in de Nederlanden geïntroduceerd. In 1634-1637 ontstond er een rage rond de handel van tulpenbollen. Het tulpmotief kwam ook veelvuldig voor in de kunst. Dit juweel is een zeldzaam overblijfsel uit deze tijd. Verschillende portretten leren ons dat dit soort hanger aan de kleding werd vastgemaakt met een strik, die ook deel uitmaakte van het juweel. Wie goed kijkt, ontdekt onderaan ook nog een ringetje waaraan waarschijnlijk ooit een parel hing.