Deze website maakt gebruik van bestanden (zoals cookies) en andere technologie. Door verder te surfen, stem je in met het gebruik hiervan.

Provincie & Stad Antwerpen lanceren DIVA. Antwerp Home of Diamonds

Museum voor Edelsmeedkunst, Juwelen en Diamant aan de Suikerrui krijgt definitieve naam.

Eind 2017 opent op de site tussen de Suikerrui en de Gildekamersstraat officieel DIVA: een unieke publieksbeleving rond de betoverende wereld van diamanten, juwelen en edelsmeedkunst voor Antwerpenaren, nationale, internationale en intercontinentale toeristen. Het project krijgt de naam DIVA. Zoals een DIVA in het Italiaans in eerste instantie ster betekent, mag je DIVA ook letterlijk met een [Diamant]ster associëren: De grootste diamant ter wereld is een ster- genaamd Lucy, naar de hit van de Britse popgroep The Beatles: Lucy in the Sky with Diamonds.

Ook voor Antwerpen is de diamant een echte ster: net zoals een diva schittert op het witte doek, straalt de schittering van diamant in de Scheldestad af op zijn omgeving. Behalve een ster, is er natuurlijk ook de associatie met de traditionele Diva’s, dames en soms ook heren die zich in hun optredens van hun beste kant tonen, zich ook letterlijk uitdossen in elegante gewaden met schitterende accessoires en geassocieerd worden met een wereld van stijlvolle luxe. Tegelijkertijd zijn het ook mensen die bekend staan om hun vakmanschap, hun oog voor detail. Iedereen kan zich hier een DIVA wanen. DIVA zal immers (the) Antwerp Home of Diamonds zijn: een warme en gastvrije plek waarin je als bezoeker wordt meegesleept in een interactieve ontdekkingsreis waarin alle aspecten van edelsmeedkunst, juwelen en diamant, de revue passeren.

De roepnaam DIVA voor het nieuwe Museum voor Edelsmeedkunst, Juwelen en Diamant in Antwerpen is dus niet lukraak gekozen.

DIVA zet voluit in op beleving. Het eindresultaat zal een op authenticiteit en topkwaliteit gebaseerd project zijn, waarin attractieve beleving en museale inhoud worden samengebracht. Diamant wordt naar voor geschoven als uitgangspunt voor het project. Het is het kernmerk waaraan de beleving wordt opgehangen. Het verhaal is evenwel uit lagen opgebouwd: de buitenste laag is die van de brand experience ‘diamant’, de binnenste lagen zijn die van een authentiek verhaal over edelstenen, juwelen en edelsmeedkunst en over hun gebruikers, producenten en handelaars. Deze nieuwe toeristische topattractie overstijgt een louter cultuurhistorische en museale invulling door een maximale beleving voorop te stellen.

DIVA is een samenwerkingsproject tussen Provincie en Stad Antwerpen waarin attractieve beleving en museale inhoud worden samengebracht. Het is het verhaal van de aantrekkingskracht die Antwerpen en Vlaanderen al eeuwenlang ook internationaal, uitoefenen met betrekking tot het vakkundig produceren en assembleren van verfijnde objecten en juwelen. Om dit verhaal te illustreren, wordt er geput uit de collecties van de voormalige musea voor Diamant en Zilver en de talloze bruikleengevers die nu al samenwerken met het museum. In DIVA krijgen edele maar ruwe materialen vorm door en voor mensen.

Beide overheden investeren in DIVA. De provincie Antwerpen kocht in 2014 de gebouwen van het voormalige Museum voor Etnografie en Volkskunde voor 6 miljoen euro. Voor de renovatie wordt een budget van 5,5 miljoen euro voorzien. De werking wordt ondersteund met een jaarlijks budget van 1,5 miljoen euro. Met het samenwerkingsakkoord investeert de stad Antwerpen zelf 2,9 miljoen euro in het nieuwe museum en zal ze voor een periode van drie jaar de communicatie ondersteunen met een budget van 210.000 euro. De werken starten in de tweede helft van 2016.

 

Persberichten ontvangen

Ben je geïnteresseerd om onze persberichten te ontvangen (via e-mail), contacteer dan:

Suzanne de Lange
E-mail: suzanne.delange@divaantwerp.be
Telefoon: +32 (0)3 360 52 47